nieuws
kunstenaars
tentoonstellingen
activiteiten
beurzen
informatie




LhGWR
Stationsweg 137
2515 BM Den Haag
070 3886585

info@lhgwr.com

 



Openingstijden
Alleen geopend tijdens tentoonstellingen
Wo - Za 12.00 - 17.00 uur



 
 
 
     

 
     
 


lijn

Meet the Locals
Interview met Mirre van den Berg, maart 2014
(Door Jolien Schiphorst, LhGWR)

Middels een online en offline programmering genaamd Meet the Locals geeft LhGWR je de kans om de ontwerper en het verhaal achter het product te leren kennen. In de winkel vindt iedere twee maanden een expositie van kleine en grote namen uit de wereld van het Nederlands productontwerp plaats. Met deze expositie biedt LhGWR een podium voor ontwerpers om het maakproces en het verhaal achter het product te vertellen. Op de website van LhGWR is iedere twee weken een interview te lezen met één van de trouwe klanten over zijn of haar inspiraties, obsessies en natuurlijk diens favoriete producten uit het assortiment van de Shop.


lijn

  Mirre van den Berg (1977) is een Haagse product-/interieurontwerpster die, na een aantal jaar Interieurarchitectuur aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst, verder is gaan studeren aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam met Productontwerp. Afgelopen jaar heeft zij stage gelopen bij de Nederlandse ontwerper Pepe Heykoop.

lijn

Kun je iets meer vertellen over je achtergrond? Wat studeer je, wat heb je gestudeerd en waarom heb je deze keuzes gemaakt?

Ik ben begonnen als student interieurarchitectuur. Dat heb ik twee jaar gedaan maar ik merkte dat dit minder goed bij me paste dan ik dacht omdat het vooral heel veel computertekenen was en ik ben toch iemand die liever in de werkplaats op schaal 1:1 werkt. Toen ben ik overgestapt op Lifestyle and Design aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, omdat het samenstellen en het werken met beeld me intrigeerde. Uiteindelijk begon ik daar toch het ontwerpen te missen dus toen ben ik weer overgestapt naar de studie Productontwerp aan dezelfde academie.

En productontwerp is precies wat je wilt?
Nou, haha, dat is grappig dat je dat vraagt, want ook de opleiding Productontwerp is ook niet precies wat ik wil, maar het is wel meer wat ik wil dan wat ik voorheen heb gedaan. Ik hou heel erg van design en productontwerp, maar ik neig ook naar beeldende kunst. Voor mij is het dus heel goed om een kader te hebben, daarom is productontwerp iets wat voor mij goed werkt. Ik wil wel kunnen ontwerpen, maar zonder dat ik te grenzeloos ben. Ik vind het ook fijn als het praktisch is; als je het als gebruiksvoorwerp kan gebruiken. Ik ben in mijn ontwerpen ook specifiek gericht op ontwerpen die interieurgericht zijn, dus als ik iets maak zal het altijd een meubelstuk zijn of iets wat in je huis kunt gebruiken.

Is dat uiteindelijk ook je ambitie, om een interieurontwerper te zijn?
Ik wil eigenlijk het allerliefste ontwerpen maken die je in je huis kunt gebruiken, maar ik voel ook wel de behoefte om wat autonomer werk te maken. Als ik bijvoorbeeld een hele toffe stoel maak zou ik daarnaast ook wel iets vrijs willen maken, als een soort uitlaatklep.

En waar komt je fascinatie voor interieur- en productontwerp vandaan?
Ik ben altijd heel erg bezig geweest met ‘huis’ of met het interieur van een huis. Ik zoek daar de balansen in en ik ben heel erg bezig met het feit dat er in iemand zijn huis, of in je eigen huis, dingen gebeuren waarin ook de persoonlijkheid van die persoon terug komt. Ik merk dat dit voor mij erg belangrijk is. Ik ben altijd op zoek naar balans in kleurstellingen en naar materialen zodat, als ik door mijn huis loop, ik kleine prikkeltjes heb. En hoe mooi is het dat wij de luxe te hebben om dit soort opleidingen te doen en dit soort beroepen te hebben, zodat we ons innerlijke gevoel tot uitvoering kunnen brengen? De woning staat voor iemands persoonlijkheid, kunst als symbool van iemand zijn ‘zelf’.

En maak je al eigen werk of werk in opdracht?
Ik maak wel eigen werk, maar wel nog veel binnen mijn studie. In opdracht werk ik nog niet, ik vind ook niet dat ik daar nu mee bezig moet zijn. Ik wil eerst mijn opleiding afmaken, maar ik kan niet wachten om dat wel te gaan doen.
Na mijn studie wil ik heel graag zowel eigen werk als in opdracht dingen doen, ik denk dat die balans heel belangrijk is.

Zou het een droom van je zijn om een eigen label op te richten?
Ja absoluut, het lijkt me heel mooi om een eigen studio te hebben samen met iemand. Ik ben er wel achter gekomen dat samenwerken me heel goed bevalt. Dat je altijd kan sparren met mensen of samen tot een beter idee kan komen. Die studio hoeft ook niet per se onder mijn naam, maar een kleine studio in een levende omgeving tussen andere creatieven lijkt me echt fantastisch.

Je hebt stage gelopen bij Pepe Heykoop, één van de ontwerpers die wij hier verkopen, hoe was dat?
Het was totaal anders dan ik had verwacht. Ik kwam in zijn studio terecht omdat ik zag wat hij een stagiair te bieden had en dat betekende eigenlijk een heel vrije werkomgeving, echt meedoen, de werkplaats in, hands-on en echt betrokken worden. Dat wilde ik, ik wilde mijn eigen input en mening kunnen geven.
Ik kende Pepe vooral van zijn autonomere werk en ik kwam daar in de veronderstelling dat we daar ook het meeste mee zouden gaan werken. Maar wat ik me niet had gerealiseerd, was dat de Paper Vase Cover en de Tiny Miracles Foundation een heel groot onderdeel van de studio was, op het moment dat ik daar kwam stagelopen. Dus in die zin was het heel anders, maar het was ontzettend leerzaam. Ik heb daar echt gezien wat je met een heel eenvoudig ontwerp in beweging kunt brengen. De Paper Vase Cover is een product waar Heykoop en The Tiny Miracles Foundation echt mensen mee uit de armoede halen. Dit, maar ook de restricties van het ontwerp, maakte het heel interessant. Het mag niet te moeilijk zijn, het moet haalbaar zijn om het daar te laten maken en het moet goedkoop zijn om te maken zodat je het ook voor een mooie prijs kunt aanbieden. Dat traject van dat specifieke product was heel interessant omdat er heel veel beweging in zit. Heel veel mensen willen het hebben en hoe zet je dat op? Hoe voldoe je aan de vraag? Ja, dat was heel leerzaam.

En wat was jouw rol bij Pepe en de Paper Vase Cover?
We hebben gekeken naar nieuwe ontwerpen, maar we hebben bijvoorbeeld ook veel op beurzen gestaan. Dat was heel leerzaam. Hoe benader je mensen om je product naar andere landen te distribueren? Het zakelijke stuk was heel interessant.
En wat verder heel leuk was bij Pepe, hij was op een gegeven moment zelf in India, dat ik de contacten met de samenwerkingen mocht doen. En ik merkte dat ik dat echt heel leuk vond. Dat ik het communiceren met andere mensen om samen tot een goed ding te komen mij heel veel energie gaf.

Welk project dat je hebt gedaan, ben je het meest trots op of laat het meest van jou zien?
Dat is een tafel die ik heb ontworpen als academieopdracht voor de meubelfabrikant ARCO. Het ontwerp voor die tafel is voortgekomen uit een onderzoek naar wonen.
Ik heb voor dit project gekeken naar hoe ikzelf leef. ik heb toen een boekje gemaakt met foto's van mijn huis; kleine leefmomenten en stills. Die kleine prikkelingen en verrassingen in je huis, waar ik het eerder al over had. Ook in dit onderzoek heb ik gekeken naar licht en schaduw. Ik heb gekeken naar hoe het daglicht binnenvalt en vervolgens naar hoe je daglicht kunt ‘controleren’. Hoe vang en controleer je licht?
Zo heb ik uiteindelijk een tafelblad gemaakt van drie prisma’s, vervolgens heb ik de constructie van de omlijsting en de poten gevormd naar de prisma’s.
De constructie is van staal wat vervolgens gefineerd is waardoor het stevig genoeg is, maar wel naast het glas een warme uitstraling heeft.

Wat zou je ideale klus zijn?
Op dit moment, als ik nu iets in opdracht zou kunnen doen, ligt dat zelfs buiten productontwerp. Ik zou heel graag nu iets samenstellend willen doen. Een ruimte samenstellen, een tentoonstelling inrichten of dingen zo neerzetten dat het klopt maar ook weer vragen oproept. Ik denk dat ik daar op dit moment heel veel energie uit zou halen. Het hoeft niet eens perse interieurgericht te zijn, het zou ook beeldende kunst kunnen zijn of een combinatie.

Wat is de stijl van jouw eigen interieur thuis?
Ik zoek altijd naar een balans in mijn interieur maar het is zeker niet saai. Er staat eigen werk, maar ook klassiekers zoals Eames of klassiekers van de Ikea haha, en dat is samengevoegd. Wat mij wel opvalt is dat het een combinatie is van stijlen: een beetje Scandinavisch en mid-century in combinatie met nu. De kleurtonen zijn vaak bruin, groen, wit, een beetje rustige kleuren. Af en toe probeer ik wel andere kleurtonen toe te passen, maar ik hou het graag rustig. Ik gebruik al heel lang veel koper, hout en metaal. Vooral pure materialen in combinatie met planten.

Waar in huis breng je het liefst je tijd door?
Mijn favoriete plek in huis verschilt door de dag. 's Middags is het mijn woonkamer en 's morgens in het weekend mijn slaapkamer. Ik woon ter hoogte van de boomtoppen en hoor heel duidelijk de vogeltjes fluiten, dat geeft in de stad een fijn 'buitengevoel'. Ik beleef vanuit mijn huis alle Nederlandse luchten. Alle weersomstandigheden, de wolken, kleuren en regen krijgen we mee in het huis.
Je hebt een heel mooi spel van licht in mijn woonkamer in de middag. Ik heb bijvoorbeeld een kastje gemaakt met koperen fronten en als daar het licht op valt heb je een heel spel van licht op de grond. Ik neem ook heel veel foto’s in mijn eigen huis omdat ik elke keer weer voor verrassingen kom te staan.
Ik hou van de leefbaarheid van mijn huis. Het is hoog, licht en op een fantastische locatie, ik mis alleen soms het karakter van een oud huis.

Wat is jouw affiniteit met Nederlands ontwerp?
Ja dat is heel groot, want ik zit er natuurlijk met mijn neus bovenop. In Nederlands ontwerp zit heel veel variatie met materiaalgebruik. Je hebt natuurlijk ook Droog design, dat zie ik als een soort ‘startpunt’ voor mensen hoe zij Dutch Design zien. Daar zit altijd een soort grapje in. Ik vind het mooi om te zien dat we daar nu een beetje afstand van nemen en er steeds meer Nederlandse ontwerpers zijn waar materiaal een grote rol speelt. Zoals bijvoorbeeld Lex Pott, daar zitten misschien minder grapjes in maar het is heel innovatief en er zit een hele mooie kwaliteit in. Ik denk dat we ook een volwassen land zijn op het gebied van ontwerp, we hebben de grapjes niet meer nodig en we zijn nu een stap verder aan het maken. Ik vind de rust in de Nederlandse ontwerpen heel mooi.

Voor dit interview heb je een selectie gemaakt van je favoriete producten uit de winkel van LhGWR, welke producten heb je gekozen en waarom?



Paper Vase Cover – Pepe Heykoop
Hier moet ik natuurlijk mee beginnen. Dit heb ik zelf heel veel gepromoot op beurzen en ik ken het verhaal er achter heel goed. Hier worden mensen in Mumbai mee uit de armoede geholpen. Het is een heel simpel om te maken en het is flatpacked , dus het is goedkoop om te transporteren. Maar het allermooiste aan dit product is dat het een soort ‘derde wereldproduct’ is met een design uitstraling. Mensen zien het en willen het meteen hebben omdat het een mooi ontwerp is en het een goeie prijs heeft, maar dan horen ze het verhaal en dan zijn ze meteen verkocht. Dat vind ik zo mooi aan dit product, het is zonder het verhaal al iets wat je zo in huis zou willen hebben maar het verhaal geeft het een grote toegevoegde waarde. Het is een heel clever ontwerp. Ik heb voor dit interview de grijze gekozen, omdat het een gradiënt is wat de beweging in de vaas benadrukt, maar het is nog steeds een rustige kleur. De zwarte en witte covers zijn ook mooi omdat ze bijna keramiek achtig aandoen.

Theedoek-tafelkleed – Onshus
Ik ben dol op theedoeken en tafelkleden. Het zijn gebruiksvoorwerpen die je heel veel gebruikt, maar je haalt toch een stukje design in huis. En dit kleed is gewoon klassieker, het is tijdloos. Je hoeft niet in die trend mee te gaan, dit is gewoon altijd goed. Ik denk dat dit ook een slimme keus is omdat het echt een basic is, maar toch een goed ondersteunend product voor je keramiek.

Porcelain+ mok – Ineke vd Werff
Ik heb dit product gekozen omdat ik het heel tof vind dat het porselein is in combinatie met een ander materiaal. Ik vind groen een hele mooie kleur en ik ben ook dol op metalen in ontwerpen. En deze mok is een combinatie van porselein en brons. Deze mok heeft dus heel veel aspecten waar ik van hou. De buitenkant is mat, de binnenkant is glans, er zit contrast in en er zit materiaalcombinatie in. Voor mij is ontwerpen ook uitgaan van het materiaal. Wat kan ik met het materiaal? Waar liggen de grenzen van het materiaal? Hoe dun kun je werken, hoe dik kun je werken? Hoe gaat een materiaal de relatie aan met een ander materiaal? Dit is voor mij een perfecte uitkomst van zo een onderzoek. Een onderzoek die in een praktisch jasje gegoten is. Dat is ook weer precies wat mij aanspreekt aan dit product: het is onderzoek, materiaal en verhaal, maar wel weer binnen de kaders van een gebruiksvoorwerp. Ik vind ook dat je het moet gebruiken. Je moet het niet in je kast zetten maar, hup, gebruiken. Gewoon elke dag er van genieten.

Crown Jewels – Lex Pott
Ik vind Lex Pott een fantastische ontwerper. Heel puur en ook weer heel veel met materiaal bezig. Ik vind het idee achter deze ring heel leuk. Het object is niet van hem maar hij maakt er zijn eigen product van. Wat ik ook leuk vind aan deze ring is dat niet iedereen een Lex Pott kan veroorloven, maar met een ring van 20 euro, kun je toch een stukje Lex Pott in huis halen. Maar de voornaamste reden dat ik voor deze ring gekozen heb is omdat ik hem als ontwerper heel goed vind. Hij kan ogenschijnlijk simpele dingen vertalen naar hele mooie dingen, voor mij ben je dan een beetje een held.

Whirlabout – Intuïtiefabriek
Ik vind dit kinderlijk lief, maar qua materialisering heel volwassen. Dit is gewoon art and science. Ook omdat het beweging heeft, heeft het een soort poëtisch laagje. Daar hou ik ook heel erg van; als iets een verhaal heeft.

 
     
 
     
  In de winkel vind je handgemaakte, unieke en vernieuwende producten uit verschillende ontwerpdisciplines.



Binnenkort krijgen wij ook een WEBSHOP, nog even geduld...



Meet the Locals

Interview
Mirre van den Berg
Welmer Keesmaat
Dave Valk
Gwenda Jakobs



Expositie
18-01-14 t/m 22-02-14
Alissa + Nienke


In het Kader van Liefhertje

26-05-13
Wood-Collar

14-04-13
Hanemaai

27-01-13
De Intuitiefabriek

07-09-12
Lieke Jildou de Jong

01-06-2012
Nienke Sybrandy



 
     

 

   
     
 
  Copyright (C) 2017 Liefhertje en De Grote Witte Reus Den Haag / All rights reserved / Disclaimer
Thanks to: Europese Unie, Gemeente Den Haag, Stroom Den Haag, Hofstad Hosting
  Hier wordt geïnvesteerd in uw toekomst.
Dit project is mede mogelijk gemaaktmet steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie.