nieuws
kunstenaars
tentoonstellingen
activiteiten
beurzen
informatie




LhGWR
Stationsweg 137
2515 BM Den Haag
070 3886585

info@lhgwr.com

 



Openingstijden
Alleen geopend tijdens tentoonstellingen

Aangepaste openingstijden zomer vanaf 5 juli
Do - Za 12.00 - 17.00 uur
Gesloten van 27 juli - 5 aug.
 
 
 
     

 
     
 


lijn

Meet the Locals
Interview met Welmer Keesmaat, februari 2014
(Door Jolien Schiphorst, LhGWR)

Middels een online en offline programmering genaamd Meet the Locals geeft LhGWR je de kans om de ontwerper en het verhaal achter het product te leren kennen. In de winkel vindt iedere twee maanden een expositie van kleine en grote namen uit de wereld van het Nederlands productontwerp plaats. Met deze expositie biedt LhGWR een podium voor ontwerpers om het maakproces en het verhaal achter het product te vertellen. Op de website van LhGWR is iedere twee weken een interview te lezen met één van de trouwe klanten over zijn of haar inspiraties, obsessies en natuurlijk diens favoriete producten uit het assortiment van de Shop.


lijn

  Welmer Keesmaat (1980) is een Haagse kunstenaar, fotograaf, grafisch ontwerper en de maker van het internationale kunsttijdschrift Yvi Magazine. Eind vorig jaar richtte hij Contentement Projects and Publishing op, een nieuwe uitgeverij op het gebied van fotografie en beeldende kunst.

lijn

Je bent grafisch ontwerper, fotograaf, kunstenaar, magazine maker en sinds kort uitgever, was 1 ding niet genoeg?

Nee. Dat is nooit zo geweest. Altijd als ik iets bijna aan het afronden ben of als iets eigenlijk al staat, ben ik al met het volgende bezig. Dat is gewoon een onrust die in me zit.

Ok en dat is dus niet alleen met projecten maar ook met beroepen of werkvelden?
Ja of met huizen, haha nee het komt ook wel omdat mijn interesse gewoon verandert, wat bij iedereen is denk ik, maar ik wil daar altijd iets mee doen.

Je bent dus eigenlijk gewoon heel ambitieus?
Nee ik ben niet ambitieus, want het is niet dat ik een doel voor ogen heb dat ik per se wil bereiken. Als ik iets interessant vind dan verdiep ik mij daar in, ik ga me er niet in verdiepen om er vervolgens niets mee te doen. Maar voorlopig hou ik het wel even hier bij hoor.

Ja daar was ik wel benieuwd naar: straks heb je die uitgeverij opgezet, wat wordt dan je volgende stap?
Ik wil graag mijn eigen beroepspraktijk verder uitbreiden, want daar heb ik nu heel weinig tijd voor. Dus zelf meer werk maken en meer daar mee naar buiten treden.

Je eigen werk is vooral fotografie, kun je iets vertellen over je werkwijze in je autonome werk?
Ik werk voornamelijk intuïtief, ik maak veel beelden en die ga ik vervolgens editen. Ik ga dan zitten en kijken wat ik de afgelopen periode gemaakt heb en dan weet ik pas waar het over gaat. Ik heb altijd wel een idee, want de manier waarop ik kijk, komt voort uit de dingen die in mijn leven spelen. Maar dat zie ik pas echt terug als ik die foto’s zie. Als ik dan het thema of onderwerp zie, maak ik daar een project uit.
Dit is hoe ik tot nu toe altijd heb gewerkt, maar de laatste tijd probeer ik ook meer projecten te doen die van te voren al een kader hebben. Dus dat is een nieuw element.

En heb je technisch gezien en bepaalde vaste manier van fotograferen, of ben je juist heel erg onderzoekend daar in?
Fotograferen is voor mij eigenlijk vaak ruw materiaal maken; het is het tweede deel waar het bij mij echt om gaat. Dan ga ik editen en dan ga ik de foto’s bijvoorbeeld her-fotograferen of ik ga het op een bepaalde manier printen of kopiëren.

Dus je hebt niet dat je altijd vaste stappen ondergaat of altijd dezelfde methode hebt waar je mee werkt?
Nee, ik denk daar ook helemaal niet over na, ik kijk altijd hoe het gaat en probeer nieuwe dingen uit. Ik ben momenteel bezig om richting een beeld te gaan dat helemaal niks vertegenwoordigt uit een realiteit. Een veel abstracter beeld waarvoor ik weer allemaal andere technieken gebruik. Soms hele oude manieren zoals fotogrammen.

Dus eigenlijk zoek je, net zoals in je interesses en werkvelden, iedere keer naar iets nieuws?
Ja, het was tot nu toe altijd heel persoonlijk, omdat ik ook iets wilde vertellen blijkbaar. En nu heb ik meer behoefte om dingen te doen die verder buiten me liggen. Bijvoorbeeld met andermans verhalen. Ik ben ook heel erg geïnteresseerd in verzonnen verhalen, een verhaal vertellen dat puur fantasie is.

Je bent net een uitgeverij begonnen voor kunst en fotografieprojecten: Contentement. Wat is je toekomstvisie met Contentement, wat wil je allemaal gaan doen? Mogen we een tipje van de sluier?
Ik wil vooral meer gaan uitgeven en daar ook heel veel samenwerking in zoeken. Samen boeken maken, mensen vragen voor projecten, maar ook mensen samenbrengen met elkaar.
Contentement moet vooral organisch gaan groeien. Naast  Yvi Magazine zijn er nu een aantal kleine publicaties verschenen. Dat wil ik meer gaan doen. En verder ben ik bezig met een nieuw magazine en een ‘project space on paper’, maar daar ga ik verder nog niks over zeggen.

Is dat ook de reden waarom je Contentement begonnen bent?
Eigenlijk ben ik Contentement begonnen omdat ik met Yvi al allemaal stappen maakte en ik het zonde vond om dat alleen voor Yvi in te zetten. Ik begon ook zelf meer boekjes te maken als fotograaf en ik dacht: “Dat kan ik ook zelf uitgeven en daar wat om heen bouwen.”

Welk project dat je hebt gedaan ben je het meest trots op/laat het meest van jou zien?
Ik denk Yvi Magazine, want Yvi vertelt heel veel over mij zonder dat het direct iets over mij vertelt. Het is voor mij heel persoonlijk omdat ieder issue over iets gaat waar ik op dat moment heel erg mee bezig ben. Je ziet dat als lezer niet omdat je mij niet letterlijk terug ziet in het nummer, maar ik maak het magazine alleen dus dan wordt het automatisch heel persoonlijk. Ik ben trouwens bij de laatste issue wel wat meer gaan vertellen waarom ik doe wat ik doe en hoe ik zelf de dingen ervaar.

Maar in principe is Yvi Magazine een heel objectief werk, het is een beschouwend blad?

Het lijkt objectief maar het is natuurlijk ook weer zo subjectief als het maar zijn kan. Je krijgt een selectie voorgeschoteld in een bepaalde volgorde en in een bepaalde lay-out die ik heb bepaald, dat maakt het heel subjectief. Het is alleen geen kritisch blad, ik ga niet zeggen wat goed of slecht is. Maar omdat het er in staat, en omdat ik het uitlicht, laat ik zien dat ik het bijzonder vind.

Wat is jouw persoonlijke stijl, qua interieur en mode?
Eclectisch, maar wel ingetogen. In kleding ben ik redelijk basic en ingetogen en qua huis hou ik heel erg van jaren ‘50 spullen en spaar ik servies met een gouden randje. Ik hou heel erg van dingen die geleefd hebben.

Zie je dat ook terug in je werk of is dat puur je stijl in kleding en interieur?
Dat zie je ook wel terug in mijn werk. Je ziet in mijn fotografie wel een bepaald soort romantiek en ook vaak een soort ‘onplaatsbaarheid’ in tijd. Ik fotografeer ook veel in het buitenland, in bijv. België en in oost Europa, daar voel je heel erg die sfeer van vroeger.

Waar in huis breng je het liefste je tijd door?
Het liefst aan tafel, maar daar zit ik ook het minste. Dat is heel raar, want als ik thuis kom zit ik vaak op de bank of ik lig te slapen, maar aan tafel voel ik me het beste. Aan tafel ben ik het rustigste. Ik heb aan de tafel ook geen computer bij de hand en dan kan ik echt tot rust komen en een boek lezen. Maar omdat ik vaak bezig ben met dingen lukt het me niet genoeg om aan tafel te zitten. Ik kom ook heel erg tot rust in de trein. Dan ben je ergens mee bezig maar eigenlijk heb je niets te doen. Dan komen de beste ideeën.

Wat is jouw affiniteit met Nederlands ontwerp?

Ik heb aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst (KABK) Grafisch gestudeerd. Die academie is historisch gezien, wat betreft Nederlands ontwerp, een hele belangrijke academie. Nu nog steeds. Daar heb ik ook heel veel meegekregen over de historie van Nederlands ontwerp. Verder vind ik Nederlands ontwerp heel erg interessant omdat het altijd inventief is, maar niet de geschiedenis vergeet. Je ziet echt dat mensen hebben gekeken naar wat er is geweest, daar over na hebben gedacht, en dan met iets innovatiefs komen dat wel ergens in is geworteld. Dat maakt het Nederlands ontwerp heel sterk. Dat is heel anders dan bijvoorbeeld in Azië, waar veel meer een kopieercultuur heerst.
Wat ook wel heel Nederlands is, is het vakmanschap en een bepaalde zakelijkheid. Er is een ondernemersgeest. Ik wil niet zeggen ‘VOC mentaliteit’, maar daardoor komt het wel over de hele wereld, dat speelt ook mee. Nederlandse ontwerpers staan echt achter hun product.  

Voor dit interview heb je een selectie gemaakt van je favoriete producten uit de winkel van LhGWR, welke producten heb je gekozen en waarom?



Double Centre - Charles van Otterdijk
Dit boek is gemaakt naar aanleiding van een hele interessante tentoonstelling van Van Otterdijk’s werk in Stroom Den Haag. Het boek is echt een object op zich, je hoeft de tentoonstelling daar helemaal niet voor gezien te hebben. Het is ontzettend mooi vormgegeven. De mystiek die in de tentoonstelling zit, zit ook heel erg in het boek. Dat vind ik erg knap gedaan. Het is spannend en tegelijkertijd afstandelijk.
Het gaat eigenlijk over nu, dat we continu bespied worden en dat alle informatie eigenlijk op straat ligt, maar hij laat dat zien met objecten uit de Koude Oorlog. Het gaat over het bekeken worden door de overheid. In de tentoonstelling, en ook in dit boek, heb je het gevoel in een soort ondergrondse bunkers te zitten met hele mysterieuze voorwerpen.
De beelden van die ruimtes worden gecombineerd met beelden uit de natuur. Die natuurbeelden zijn donker, bijna niet zichtbaar afgedrukt. Je weet eigenlijk niet waar je naar zit te kijken, maar je voelt wel meteen dat het niet in de haak is.

Ouborgprijs 2011 - Andre Kruysen
Dit vind ik echt een goede kunstenaar. Dit boek heeft hij gemaakt n.a.v. het winnen van de Ouborgprijs in 2011. Hij heeft fantastische sculpturen die zo natuurlijk aanvoelen en zo niet natuurlijk zijn. Het is helemaal niet organisch, maar het voelt voor mij heel organisch. Het zijn ook ingrepen op plekken waarbij je je afvraagt: “Waarom daar?”. Hij heeft hele opzichzelfstaande objecten, maar ik vind zijn werk binnen een bepaald soort kader of ruimte het meest interessant. Hij geeft ruimtes een geheel andere context door een sculptuur aan te brengen. Bij een paar werken gebruikt hij afvalmaterialen, dat vind ik ook heel interessant. In het boek staan, naast zijn eigen werk, ook foto’s van ‘gevonden sculpturen’ die hij op straat ziet. Zoals grofvuilstapels of brommers met een zeiltje erover. Ik vind het tof dat hij dat laat zien, samen met zijn eigen sculpturen wordt het een hele sterke combinatie in dit boek. Ja ik heb heel veel bewondering voor deze kunstenaar.

Medical Encyclopedia DIY Edition – Anne-Marie Geurink
Altijd als ik me niet goed voel of lichamelijks iets heb, dan is Googlen het eerste wat ik doe. Volgens mij doet iedereen dat tegenwoordig. Maar eigenlijk word ik daar heel onrustig van, want ik lees dan vooral verhalen van mensen die bijna dood zijn gegaan omdat ze een lichte hoofdpijn hadden. Je hebt er dus helemaal niks aan, maar toch is het soms fijn om te lezen dat andere mensen ook ergens last van hebben. Het toffe aan dit boek is dat het een soort zelfhulpboek is met praktische medische tips van Google. Het is ook opgedragen aan de amateur, dat vind ik ook leuk. We hebben nu internet en daardoor kan iedereen op gelijke wijze een oplossing of mening ergens over geven. Zo kom je de meest bizarre dingen tegen. Eigenlijk is dit ook een manier van de oude kruidenvrouwtjes die je vroeger had. De nieuwe kruidenvrouwtjes hebben nu gewoon hun eigen Wordpress site. Natuurlijk met filmpjes erbij.

Reprinting the City – Stephan Keppel
Dit vind ik heel erg interessant omdat ik zelf heel veel bezig ben met structuren en dit boek zit daar echt vol mee. Je ziet beelden die opnieuw zijn gefotografeerd en je ziet heel veel beelden in zwart wit. Het zijn heel veel straatfoto’s en foto’s van huiselijke objecten, eigenlijk ongedefinieerde stadselementen, en voor mij gaat dat heel erg over structuur. Dat wordt ook extra benadrukt omdat bepaalde foto’s heel erg zijn bewerkt. Het grafisch ontwerp en de fotografie komen in dit boek echt samen. Dat vind ik natuurlijk zeer interessant. Het gaat niet echt meer uit van de foto, maar meer van het samenspel tussen al die dingen. Er zit ook een heel mooi verloop in het boek, het is heel mooi ge-edit. Je ziet allemaal dingen die in principe niks met elkaar te maken hebben en toch heel mooi in elkaar overlopen. In vorm, kleur of gelaagdheid. Ik hou ook heel erg van die gefotokopieerde beelden, dat zie je ook terug in mijn eigen werk.

HITS - WassinkLundgren
Op dit boekje staat helemaal geen titel. HITS is een onderzoek van Wassink en Lundgren naar hun eigen werk met Google afbeeldingen, in een klein boekje. Ik vind dit een hele mooie manier van presenteren. Het is eigenlijk een portfolio maar dan gepresenteerd met google images. Je krijgt helemaal geen fotografische kwaliteit en dat doet hun werk aan de ene kant helemaal geen recht, maar aan de andere kant vertelt het precies hoe zij over beeld denken en ook over de hoeveelheid beeld. Ja heel tof. Ik hou sowieso heel erg van kleine boekjes. Kleine, dunne, niks-lijkende boekjes. Daar heb ik er ook heel veel van en het is bijna niet in de boekenkast te zetten, want ze verdwijnen allemaal.

Boys Don’t Cry – Twan Janssen
Deze kunstenaar heeft allemaal beelden van luchten geselecteerd uit bladen en die eigenlijk gecatalogiseerd, dat vind ik heel interessant. Je ziet wel dat het luchten zijn maar hij creëert er zo’n mooie index mee. Ik zou dit ook wel in het echt willen zien. Het is heel goed verzameld.

Tafelboeket - Nienke Sybrandy
Dit tafelkleed trok me echt meteen aan vanwege de structuur; dat gefotokopieerde waar ik zo van hou. Ik vind eigenlijk de achterkant, met het negatief nog beter dan de voorkant. Je hebt eigenlijk twee tafelkleden in één. Het is een heel mooi verhaal hoe de ontwerpster van haar oude bos bloemen een onderlegger heeft gemaakt voor een nieuwe bos bloemen, door deze onder de kopieermachine te leggen.

Manchetknopen – Koen Noordenbos
Dat je met bestaande middelen iets kan maken wat echt heel overtuigend overkomt als zijnde een nieuw object vind ik heel tof. Het heeft natuurlijk ook iets retro, wat mij ook aantrekt. Ik vind het ook leuk dat dit onderdeel is van een hele collectie accessoires zoals ringen, oorbellen en armbanden.

Yvi Magazine Issue #8: Liberation
Ik moet natuurlijk ook even mijn eigen magazine laten zien anders wordt mijn marketingadviseur boos haha. Deze issue is net uit en gaat over vrijheid, iets waar ik nu mee bezig ben. Er zitten veel projecten in die mij echt direct inspireren, waar ik meteen in mijn eigen leven iets mee kan doen.  Alleen al de serie die bij de coverfoto hoort, gemaakt door Petros Efstathiadis. Ik vind het zo ontzettend mooi dat iemand hele verhalen kan vertellen met alleen maar dingen uit zijn omgeving. Hij bouwt iets op, hij maakt de foto en hij breekt het af. Dat vind ik een bevrijdend idee, dat je iets kan creëren met dingen die je al om je heen hebt. Je hoeft helemaal niet zo moeilijk te doen. Hij maakt al zijn werk in zijn eigen dorp, hij hoeft niet hele wereldreizen te maken. Dat is iets wat ik zelf nog moet leren, dat ik het ook kan doen met wat ik om mij heen heb. Ik hoef niet altijd heel ver weg te zijn. Ik ben benieuwd of ik dat op een dag ook kan, dat ik me zo kan verdiepen en kan loskoppelen van mij eigen realiteit en kan kijken alsof ik ergens anders ben. Dat lijkt me een hele bevrijding.
 
     
 
     
  In de winkel vind je handgemaakte, unieke en vernieuwende producten uit verschillende ontwerpdisciplines.



Binnenkort krijgen wij ook een WEBSHOP, nog even geduld...



Meet the Locals

Interview
Mirre van den Berg
Welmer Keesmaat
Dave Valk
Gwenda Jakobs



Expositie
18-01-14 t/m 22-02-14
Alissa + Nienke


In het Kader van Liefhertje

26-05-13
Wood-Collar

14-04-13
Hanemaai

27-01-13
De Intuitiefabriek

07-09-12
Lieke Jildou de Jong

01-06-2012
Nienke Sybrandy



 
     

 

   
     
 
  Copyright (C) 2017 Liefhertje en De Grote Witte Reus Den Haag / All rights reserved / Disclaimer
Thanks to: Europese Unie, Gemeente Den Haag, Stroom Den Haag, Hofstad Hosting
  Hier wordt geïnvesteerd in uw toekomst.
Dit project is mede mogelijk gemaaktmet steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie.