nieuws
kunstenaars
tentoonstellingen
activiteiten
beurzen
informatie




LhGWR
Stationsweg 137
2515 BM Den Haag
070 3886585

info@lhgwr.com

 



Openingstijden
Alleen geopend tijdens tentoonstellingen

Aangepaste openingstijden zomer vanaf 5 juli
Do - Za 12.00 - 17.00 uur
Gesloten van 27 juli - 5 aug.
 
 
 
     

 
     
 


lijn

Meet the Locals
Interview met Dave Valk, januari 2014
(Door Jolien Schiphorst, LhGWR)

Middels een online en offline programmering genaamd Meet the Locals geeft LhGWR je de kans om de ontwerper en het verhaal achter het product te leren kennen. In de winkel vindt iedere twee maanden een expositie van kleine en grote namen uit de wereld van het Nederlands productontwerp plaats. Met deze expositie biedt LhGWR een podium voor ontwerpers om het maakproces en het verhaal achter het product te vertellen. Op de website van LhGWR is iedere twee weken een interview te lezen met één van de trouwe klanten over zijn of haar inspiraties, obsessies en natuurlijk diens favoriete producten uit het assortiment van de Shop.


lijn

  Dave Valk (1981) is in 2006 afgestudeerd als Interactive Designer en is nu Creative Director en medeoprichter van Rotterdams digitaal bureau Supersteil. Sinds 2007 ontwikkelt Supersteil digitale producten voor bedrijven zoals Pathé, Coca Cola, Radio 538, RET en Coolblue.

lijn

Hoe ben je interactive designer geworden?
Ik heb altijd al van jongs af aan getekend. Ik stond op de basisschool al bekend om iemand die altijd met zijn potlood en schetsboekje rondliep. Het waren geen lieve of diepgaande tekeningen hoor, het ging vooral van GI Joe naar Robocop, maar het was wel altijd tot in detail uitgetekend. Het was voor mij dus een logische stap om voor een creatieve opleiding te gaan.

Ik heb eerst grafisch vormgeven gestudeerd aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam, maar dat was eigenlijk alleen maar print design. Ik heb bij twee reclamebureaus stage gelopen en ik heb daar echt leren vormgeven ‘from scratch’. Ik wilde wel altijd creëren, vanuit niets iets nieuws maken, geen DTP werk doen. Na mijn afstuderen wilde ik nog niet meteen full time aan de slag. Het was 2001 en het internet kwam voor mijn gevoel net om de hoek kijken. Internet stond nog in zijn kinderschoenen en Internet Explorer was de enige browser, maar ik zag de mogelijkheid iets te ontwerpen waar je interactie mee kon hebben. Dat leek me heel interessant en daarom ben ik toen op zoek gegaan naar een passende opleiding en toen kwam ik Communicatie en Multimedia Design (CMD) tegen. Dit was toen een vrij nieuwe opleiding en hier heb ik me uiteindelijk kunnen specialiseren op Interaction Design.

Je bent meteen na je afstuderen begonnen met Supersteil, waarom wilde je niet eerst gaan werken?
Nou we zijn eigenlijk direct met z’n vieren begonnen. We waren allemaal net afgestudeerd en er was geen economische crisis. Alle mogelijkheden waren er, alle opties lagen open. We konden allemaal bij ons afstudeerbedrijf aan de slag, we hadden direct een baan kunnen hebben. Dat is heel interessant, je bent nog jong en het klinkt heel aantrekkelijk, maar tegelijkertijd wilden we alle vier heel graag ondernemen. We dachten: “Als we dat nu niet doen, doen we het nooit meer”, omdat we dan misschien te comfortabel zouden zijn met onze functie en ons salaris. Het is dan heel moeilijk die stap nog te nemen. Op dat moment hadden we ook nog nul verantwoordelijkheden, niemand was getrouwd, had kinderen of een koophuis en we waren gewend aan een studenteninkomen. Daarnaast vonden we het echt het juiste moment om een digitaal bureau te starten. Het was toen 2007, er waren heel veel reclame bureaus maar nog niet veel digitale bureaus. Zo is onze missie begonnen om het beste digitale bureau van Nederland te worden.

Werkt Supersteil alleen in opdracht of doen jullie ook eigen projecten?
Een aantal jaar terug hebben we wel eigen projecten gedaan. Je merkt toch dat je als creatief bureau allemaal ideeën hebt en met die ideeën wat wil doen. En het zou natuurlijk heel toevallig zijn als er klanten zijn die hetzelfde idee hebben, dus dan ga je er toch mee aan de slag. De producten die we zelf hebben gemaakt ontstonden vooral uit interne issues die we hadden waar geen oplossing voor was. Zo hebben we zelf een product gerealiseerd, dat heette Statusboard, omdat we heel erg de behoefte hadden naar overzicht in de studio. Naarmate we groter werden, liepen er meer projecten en we mistten het overzicht naar wie wat deed. Dat is heel vervelend omdat een hecht team bent en je transparantie wilt. We werkten al met Basecamp, een projectmanagement tool waarin de communicatie wordt geregeld met de klant en het projectteam. We hadden toen bedacht dat als we al deze data nou goed konden uitlezen en dat in een mooi overzicht konden presenteren, we dat gewoon op een groot scherm in de studio konden tonen.
We hebben Statusboard in de avonduren gebouwd en er ook een Twitter feed aan gekoppeld zodat we konden zien wanneer er over ons geschreven werd. We zagen op een gegeven moment zelfs wanneer de tram bij ons voor de deur stopte.
Nadat we dit allemaal lopend hadden gemaakt, hebben we het via social media naar buiten gebracht. Het werd supergoed ontvangen en het bleek dat er blijkbaar meer mensen waren die hier behoefte aan hadden. W hebben toen besloten een mini-site online te zetten. Als we 500 aanmeldingen zouden hebben, zouden we het serieus op de markt brengen. Binnen een dag waren er meer dan 700 aanmeldingen en zijn we aan de slag gegaan met een volledig product. We zijn dat jaar zelfs nog genomineerd voor de Dutch Start Up Award. Eigenlijk was het een groot succes, maar omdat het een zijproject was, konden we er niet genoeg aandacht aan besteden en is het toch in de koelkast beland. Je merkt wel dat je met dit soort eigen projecten onderschat hoeveel tijd het kost, want los van het maken moet je ook een klantenservice onderhouden. Zodra je gebruikers hebt, zijn er vragen en daar is ons bedrijf gewoon niet op ingericht. Dit project heeft uiteindelijk wel geleid tot een van onze grootste opdrachtgevers, Pathe Thuis, die ons gevonden had via Statusboard.

Welk project dat je hebt gedaan ben je het meest trots op/laat het meest van jou zien?
Ik denk toch dat ik wel het meest trots ben op Pathe Thuis, het hele platform. Ik ben daar vanaf het begin bij betrokken geweest, het hele pitch traject tot wat er nu staat, en dit project is wel echt waar Supersteil voor staat. We proberen echt vernieuwende projecten te maken op alle devices en Pathe Thuis is op je desktop, tablet, Smart TV, hij draait op Xbox en over een paar weken zelfs op de Playstation. Alles heeft de ‘look’ en ‘feel’ van Pathe Thuis, maar het is echt ontwikkeld per device. Dus we hebben heel erg per apparaat nagedacht wat het beste werkt en het gebruiksvriendelijkst is, zodat zelf onze ouders het snappen. Daar ben ik echt trots op. Het is ook echt een succesvol project. Ik zag laatst op een ‘video-on-demand’-platform een review van Pathe Thuis en we worden net zo goed beoordeeld als Netflix, dat vond ik wel heel tof.

Wat zou je droomklus zijn? 

Oeh, dat is een hele lastige. Ik zou op dit moment wel heel graag iets willen doen voor auto-navigatie. Niet alleen Tom Tom, maar een totale interface voor in de auto. Ik zou het hele digitale aspect van de gebruikerservaring van de auto willen aanpakken, dat lijkt me heel erg interessant.
Ik denk dat het zo veel malen beter kan en dat lijkt me echt een uitdaging. Als je bij mensen in de auto zit, zie je ze echt kloten met navigatie en het dashboard. En het is een auto, je rijdt vaak met snelheden van 100 km per uur, dan moet je niet 5 of 10 seconde naar iets moeten kijken. Dit wil niet zeggen dat ik nu de oplossing heb, want ik heb er natuurlijk geen ervaring mee. Maar omdat het in principe gewoon een scherm is, dat je kunt bedienen met je vingers, en omdat onze focus echt op gebruiksvriendelijkheid ligt, denk ik dat wij daar wel iets goeds voor zouden kunnen maken. Ik heb laatst een testrit mogen maken in een Tesla en die hebben een 17 inch touch screen in hun dashboard geplaatst. Dan zie je ineens de mogelijkheden. Het dakraam ‘swipe’ je letterlijk open op je dashboard. Je ziet een top view van je auto en met je vingers bedien je gewoon het dakraam, ja, dat soort intuïtieve oplossingen vind ik geniaal.

We hebben het nu heel veel over Supersteil gehad, maar wat is nou jouw persoonlijke stijl, qua interieur en mode bijvoorbeeld?
Clean. Simpel. Strak. Waar ik echt van hou, zijn natuurlijke elementen zoals robuust hout, leer en kaal beton, dat trekt mij heel erg aan. Dat zie je denk ik ook terug in de producten die ik gekozen heb voor dit interview. Mijn kleding is vaak simpel, minimalistisch en dan met een klein detail. Ik las laatst op een blog dat mannen vooral in hun kleding een ‘clean cut’ willen, één kleur en een klein detail en that’s it. Dat is ook precies mijn stijl. Er moet wel iets aparts aan zitten waardoor het zich onderscheidt. Dat zie je eigenlijk niet alleen in mijn kleding, maar ook in mijn interieur en in de stijl van Supersteil.

Waar in huis breng je het liefste je tijd door?

Als ik thuis ben wil ik ontspannen en dat doe ik toch wel het liefst voor de televisie haha. Maar mijn televisie is toch meer een beeldscherm dat aangesloten zit op verschillende media, zoals mijn Boxee, Playstation en Apple TV. Televisieprogramma’s kijk ik eigenlijk bijna nooit. Ik probeer DWDD te kijken, maar dat lukt ook niet altijd omdat ik meestal niet op tijd thuis ben. Ik kijk vooral series en films en ik game. Daarnaast probeer ik de laatste tijd meer te lezen, maar daar moet ik echt mijn draai nog in vinden. Ik merk dat ik op vakantie een boek in één ruk uitlees, maar dat het in mijn dagelijks leven nog niet zo lukt.

Wat is jouw affiniteit met Nederlands ontwerp?

Ik vind Nederlands ontwerp altijd een bepaald soort nuchterheid hebben. Het is vaak gewoon clean en neutraal, waar ik zo van hou. ‘What you see is what you get’, en dat spreekt me heel erg aan. Ik heb niet echt specifieke Nederlandse ontwerphelden, maar ik ben er wel heel trots op dat Nederland echt als een designland gezien wordt. Zoals ik al zei, ik hou heel erg van natuurlijke elementen en strakke lijnen en dat is precies wat ik ook vaak in Nederlands ontwerp zie. Kijk maar naar de kopjes van de Intuïtiefabriek, het is super recht toe recht aan, maar hoe ze het porselein gebruiken en deels ongeglazuurd laten, geeft het iets rauws en natuurlijks. Ik vind dat ook tof aan jullie winkel, die eenvoud in de producten vind ik heel mooi.

Voor dit interview heb je een selectie gemaakt van je favoriete producten uit de winkel van LhGWR, welke producten heb je gekozen en waarom?



SUM kopjes van De Intuïtiefabriek
Hier hebben we het natuurlijk net over gehad, maar ik vind vooral hoe het aanvoelt heel erg mooi en lekker. Wat ik vooral heel erg mooi aan deze collectie vind, is dat geen één kopje hetzelfde is en dat het allemaal handgemaakt is. Dat voel je en zie je ook echt. Dat elk kopje daardoor ook een eigen prijs heeft vond ik al helemaal geweldig. Ik heb thuis twee van deze kopjes en het is echt een plezier om iedere avond espresso uit te drinken.

Schaal Alissa+Nienke
Hier is het ook echt puur de structuur van het materiaal wat ik zo mooi vind, het ongeglazuurde aan de buitenkant. En ook weer die kleuren vind ik super mooi. Dat blauw en grijs zijn echt de tinten waar ik naar neig. Ik zou deze schaal puur als decoratie gebruiken, op een strak dressoir of op een grove houten eettafel.

Leren pasjeshouder van Renske Versluijs
Ik heb echt een hekel aan dikke portemonnees. Als ik mannen zie met van die hele dikke portemonnees in hun zak, dan denk ik echt: “Wat heb je daar in godsnaam allemaal inzitten dat je dagelijks nodig hebt? Heb je daar zes condooms in zitten ofzo?” Ik denk dat heel veel mannen zich er niet eens bewust van zijn wat voor onzin ze allemaal meeslepen, terwijl je alleen je pinpas, creditcard en rijbewijs nodig hebt. Daarom is een pasjeshouder voor mij altijd hetzelfde als een portemonnee. Ik heb alleen mijn pasjes bij me, briefgeld zit los in mijn zak en losgeld gaat thuis in een potje, want ik heb een hekel aan volle zakken. Deze vind ik heel mooi omdat dit leer zo mooi is, dat hele zachte suède waar je eigenlijk de hele dag aan wilt zitten.

Label Aleph karaf en mok
De vormen en dat contrast van mat en glans sprak mij meteen aan. Op één of andere manier vind ik ook de combinatie van de kleur en de vorm heel mooi. Normaal zou ik niet snel water uit een dichte porseleinen karaf drinken maar hier zou ik heel graag water uit willen drinken.

Whirlabout van De Intuïtiefabriek
Ik had het principe van deze kandelaar nog nooit gezien, maar blijkbaar is dit een heel traditioneel ding. De goudkleurige molentjes die gaan draaien door de hitte. Maar toen ik dit zag dacht ik echt: “Wauw, geweldig, dit moet ik hebben!” Gewoon dat die molentjes gaan draaien door die kaarsjes aan te steken, logisch natuurlijk, is zo cool. Ik zou dat gewoon in mijn woonkamer willen hebben om alleen maar naar te kijken.
Ik vind de uitvoering ook heel mooi, ook weer door de eenvoud van het ontwerp. Dat zwarte plaatje en dat dunne stokje waar het molentje op balanceert, maakt het een heel sophisticated ontwerp. Maar ook de package design vind ik geweldig. Ik vind dat package design altijd heel erg wordt onderschat terwijl Apple laat zien dat het uitpakken van een product een waar feestje kan zijn. Dat vind ik hier ook heel tof, het is heel mooi uitgevoerd en daardoor is het een hele beleving om het uit te pakken.

Lola Blue knuffel van Esthex
In mijn vriendengroep wordt het ene na het andere kind geboren en dan kom je er eigenlijk achter hoe slecht het aanbod van kinderspullen eigenlijk is. En dit vind ik heel tof, het is heel kinderlijk zonder dat het kinderachtig is. Ik zou het zelf ook in mijn woonkamer kunnen leggen, ook omdat ik een denimfreak ben natuurlijk.

Porno portemonnee
Ja deze portemonnee is misschien een beetje een contrast met de vorige keuzes, maar ik ben een billenman dus ik moest hier natuurlijk voor kiezen. Het doet me ook aan vroeger denken. Dit zijn allemaal oude plaatjes uit de jaren 80 en 90 en dit doet me heel erg denken aan de tijd dat ik als kind bij mijn neef kwam en dat er allemaal posters van Samantha Fox in zijn kamer hingen.

75 Tools for Creative Thinking van BIS Publishers
Dit lijkt me een heel leuk spel maar het is ook iets wat heel erg nuttig kan zijn op de studio. Voor brainstormsessies en meetings, om op verschillende manieren het project te benaderen. Ik zou dit wel heel graag een keer willen gebruiken.
 
     
 
     
  In de winkel vind je handgemaakte, unieke en vernieuwende producten uit verschillende ontwerpdisciplines.



Binnenkort krijgen wij ook een WEBSHOP, nog even geduld...



Meet the Locals

Interview
Mirre van den Berg
Welmer Keesmaat
Dave Valk
Gwenda Jakobs



Expositie
18-01-14 t/m 22-02-14
Alissa + Nienke


In het Kader van Liefhertje

26-05-13
Wood-Collar

14-04-13
Hanemaai

27-01-13
De Intuitiefabriek

07-09-12
Lieke Jildou de Jong

01-06-2012
Nienke Sybrandy



 
     

 

   
     
 
  Copyright (C) 2017 Liefhertje en De Grote Witte Reus Den Haag / All rights reserved / Disclaimer
Thanks to: Europese Unie, Gemeente Den Haag, Stroom Den Haag, Hofstad Hosting
  Hier wordt geïnvesteerd in uw toekomst.
Dit project is mede mogelijk gemaaktmet steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie.