nieuws
kunstenaars
tentoonstellingen
activiteiten
winkel
projecten
informatie




LhGWR
Stationsweg 137
2515 BM Den Haag
070 3886585

info@lhgwr.com

 



Openingstijden
Wo - Za 12.00 - 17.00 uur
Zo - Di Gesloten

GESLOTEN - ZOMERSTOP
weer open vanaf vrijdag 30 september om 19:00 uur!

CLOSED - SUMMER BREAK
open again at
Friday 30 September from 19:00 hrs!




 
 
 
     

 
     
 




Unseen Photo Fair
23 - 25 september 2016
Locatie: Westergasfabriek Amsterdam

   


  LhGWR opent haar culturele seizoen met de deelname aan Unseen Photo Fair in Amsterdam. De vijfde editie van dit feest rondom fotografie belooft voor LhGWR een bijzonder moment te worden, zeker gezien alle ontwikkelingen rondom de kunstenaars die we presenteren. Daan Paans is geselecteerd als Foam Talent, Lana Mesic presenteert haar langverwachte boek Clever Eyes, en samen met Clare Strand presenteert LhGWR een uitzonderlijke buitenpresentatie op het Westergasterrein.





Clare Strand richt zich op het herdefiniëren, manipuleren en ondermijnen van de oorsprong van fotografie. Met All That Hoopla, dat wordt getoond op Unseen Photo Fair en daarna bij LhGWR, presenteert Strand haar nieuwste installatie, die wederom is ontworpen om de dynamiek rondom het fotografische medium te tackelen. Met haar ‘customised Hoopla kraam’ hekelt ze de conservatieve mentaliteit van het publiek en de kapitalisatie van het medium die vandaag de dag de boventoon voeren. De vorm, de kraam zelf, refereert tegelijkertijd ook aan de voorliefde voor kansspelen en kermis van de surrealisten.


Hoopla (detail), 2016 © Clare Strand


Met All That Hoopla pleit Strand voor onderzoek naar nieuwe vormen van interactie tussen kunst en publiek, en laat ons kennismaken met een verfrissende benadering van het kopen van kunst. In haar kermisattractie worden bezoekers uitgenodigd om, tegen een kleine betaling, ringen te werpen. Ze biedt het publiek de kans om een limited edition print te winnen. Dus kom een gokje wagen; altijd (troost) prijs!

Na Unseen Photo Fair wordt Clare Strand’s installatie opgebouwd in de tentoonstellingsruimte in Den Haag, waar het ternauwernood in zal passen. Daar wordt het ?als een melancholisch residu van een inspirerend beursweekend vol interactie, opnieuw gecontextualiseerd. De tentoonstelling opent op 30 september tijdens Hoogtij. Wim van Sinderen (Senior curator, Fotomuseum Den Haag) zal met een eerste worp de opening van de show inluiden.
 



Clare Strand (GB, 1973) woont en werkt in Brighton. Op haar c.v. staan onder andere solotentoonstellingen in het Folkwang Museum (Essen), Forum Fur Fotografie (Keulen) en het Nationaal Museum van Krakau (2014). Ook werd haar werk gepresenteerd in groepstentoonstellingen in Tate Britain, The Hasselblad Center (Gotenburg), Huis Marseille (Amsterdam), The Courtauld Institute en het Victoria & Albert Museum (Londen) en Teatro Fernan-Gomez Arts Center (Madrid). Haar werk maakt deel uit van de collecties van Arts Council England, The National Collection, The British Council, Folkwang Museum, The New York Public Library, Victoria & Albert Museum, Centre Pompidou en sinds kort ook van het MoMA in New York en The Mead Gallery in Massachusetts. Inmiddels zijn er ook twee monografieën van haar werk gepubliceerd; Clare Strand Monograph (Steidl, 2007) en recentelijk Skirts (GOST, 2013). Ze wordt gerepresenteerd door Parrotta Contemporary Art in Stuttgart.

Clare geeft een Artist Talk op zaterdag 24 september om 14.00 uur in de Unseen Living Room.




Le monde avant la création de l'homme III, 2015 © Daan Paans

Van Foam Talent 2016 Daan Paans toont LhGWR het project Rhinoceros dat eerder dit jaar bij LhGWR in première ging. Zoals in het leeuwendeel van zijn werk speelt in Rhinoceros het begrip tijd een belangrijke rol, en dat spitst zich toe op de menselijke zoektocht om tijd en vergankelijkheid te verklaren én onder bedwang te krijgen. Mede door zijn opleiding in een documentaire traditie is Paans in staat om met doortastende research verscheidene sub-onderwerpen aan elkaar te koppelen die ingaan op een hoofdthematiek. Zo verbindt hij met speels gemak verhalen uit de tegenwoordige tijd aan gebeurtenissen uit het verleden of verwachtingen voor de toekomst. In zijn nieuwste project Rhinoceros stelt hij aan de hand van drie case studies één hoofdvraag: Hoe beïnvloeden de steeds tastbaarder wordende verbeeldingen van het verleden en de toekomst onze hedendaagse realiteit? In de case studies worden ‘de representatie van de prehistorie in de negentiende eeuw, het tot leven wekken van geschiedenisflarden in het heden, en de representatie van de toekomst in science fiction’ onder de loep genomen. Uiteindelijk stelt het project de basis waarop wij onze beeldvorming van verleden en toekomst baseren op een bijzondere wijze ter discussie.


Auroch II, 2015 © Daan Paans

In de afgelopen jaren werd Paans genomineerd voor de Foam Paul Huf Award, de Dutch Doc Award en de Bouw in Beeld Prijs, en hij won een van de opdrachten van Vrij Nederland’s jaarlijkse Fotoverhaal. Dit jaar behoorde hij tot de selecte groep deelnemers aan Winterthur’s Plat(t)form 2016 en is hij doorgedrongen tot de longlist van de éénendertigste editie van het Festival International de la Mode et de la Photographie in Hyères. Recentelijk was er werk van Paans te zien in Galerie LUMC in Leiden, Cobra Museum in Amstelveen, Erarta Museum of Contemporary Art in St. Petersburg, Tokyo Institute of Photography en het Münchner Stadtmuseum in München.

Op vrijdag 23 september zal Paans te horen krijgen of hij zich de uitverkorene mag noemen die het kf Hein Kunststipendium 2016 in ontvangst mag nemen. Samen met vier andere kunstenaars behoort hij tot het genomineerde vijftal dat een schetsvoorstel mocht maken. Wij duimen voor hem.




Tower I, 2016 © Lana Mesic

Van Lana Mesic worden op Unseen Photo Fair twee projecten gepresenteerd. Haar boek Clever Eyes wordt gelanceerd en LhGWR toont vier nieuwe werken van het project Towers dat nog volop gaande is. In Lana’s werk is al tijdens haar studie een doorlopende thematiek ontstaan die haar werk al een geruim aantal jaren van een uitgesproken karakter voorziet. Het Clever Eyes project is het vertrekpunt geworden van een Codex Invisiblis die zij naar eigen inzicht en welbevinden invulling geeft.
Na haar project Dear Kublai Khan dat is ontstaan tijdens haar residency bij FAAP in Sao Paulo, werkte ze geruime tijd in haar studio waardoor haar werk een nieuwe dynamiek heeft gekregen. Ze voegde vanuit uiteenlopende experimenten, die associatief aan haar gebruikelijke onderzoeksveld verbonden waren, een nieuw facet aan haar werkmethode toe. Een tijdgebonden en projectmatige aanpak waarmee ze het uitgesproken karakter van haar werk verder weet te verdiepen.


Tower II, 2016 © Lana Mesic

Lana behaalde haar Master in Photography aan de AKV | St. Joost in 2012. In de korte tijd na haar afstuderen heeft zij een bijzonder uitgebreid c.v. opgebouwd. Haar werk werd onder andere tentoongesteld in Het Nutshuis (Den Haag), Van Abbe Museum (Eindhoven), Museu Oscar Niemeyer (Curitiba), MASP Pirelli Photo Biënnale (Sao Paulo), Foto Biënnale Mulhouse en het Nederlands Fotomuseum (Rotterdam). Haar serie Anatomy of Forgiveness, die zij maakte in opdracht van Creative Court voor het project Rwanda 20 Years, reisde al naar New York, Kigali en Tokyo. In 2013 prijkte haar naam al op de long-list van de Dutch Doc Awards en nam ze deel aan het prestigieuze talentenpodium Plat(t)form van Museum Winterthur. In 2014 werd ze genomineerd voor de New Talent Photography Award ING. Het jaar daarna was ze al finalist bij het Organ Vida Photography Festival in Zagreb, werd ze genomineerd voor de Harry Pennings Award en won ze voor De Kracht van Rotterdam.


Tower III, 2016 © Lana Mesic

Boeklancering Lana Mesic - Clever Eyes
We hebben er even op moeten wachten, maar de publicatie van Lana Mesic Clever Eyes is klaar! Het is een inzicht geworden in haar zoektocht naar de visualisatie van het onzichtbare, vol met wonderlijke en inspirerende verbeeldingen. Lana’s onbegrensde gedachten hebben goden, demonen en andersoortige mythische karakters tot leven gebracht en zijn op een vernuftige wijze samen met grafische ontwerper Karin Mientjes in de eerste publicatie van haar eigen Codex Invisiblis gegoten. De publicatie is tijdens Unseen Photo Fair in de stand van LhGWR, en daarna in de winkel op de Stationsweg, verkrijgbaar.

Op vrijdag 23 september zal Lana om 14:00 uur op de boekmarkt haar boek signeren.

En let op op zondag 25 september zal Lana als onderdeel van een Self Publish Be Happy happening een performance geven in de Unseen Living Room.

 







 
     
 
     
  LhGWR manifesteert zich ook buiten de deur en neemt regelmatig deel aan festiviteiten en beurzen.


22 t/m 25 september 2016
Unseen Photo Fair



Archief:

25 t/m 29 mei 2016
Amsterdam Art Fair

10 t/m 14 februari 2016
Art Rotterdam

18 t/m 20 september 2015
Unseen Photo Fair

27 t/m 31 mei 2015
Amsterdam Art Fair

5 t/m 8 februari 2015
Art Rotterdam

18 t/m21 september 2014
Unseen Photo Fair

5 t/m 9 februari 2014
Art Rotterdam

26 t/m 29 september 2013
Unseen Photo Fair

19 t/m 23 september 2012
Unseen Photo Fair

8 t/m 12 februari 2012
Re: Rotterdam Art Fair

11 mei 2011
Art Amsterdam

26 mei 2010
Art Amsterdam

15 mei 2010
Kunstvlaai

30 oktober 2009
Résidence de la Mode

7 oktober 2001
ARTI09

25 september 2009
TodaysArt

14 juni 2009
KOPshop XL

26 september 2008
TodaysArt

30 augustus 2008
KOPshop XL
 
     

 

   
     
 
  Copyright (C) 2016 Liefhertje en De Grote Witte Reus Den Haag / All rights reserved / Disclaimer
Thanks to: Europese Unie, Gemeente Den Haag, Stroom Den Haag, Hofstad Hosting
  Hier wordt geïnvesteerd in uw toekomst.
Dit project is mede mogelijk gemaaktmet steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie.